Moldova Higher Education Leadership and Management (MHELM)

Numarul proiectului: 609656-EPP-1-2019-1-MDEPPKA2-CBHE-SP
Instituție de coordonare: Universitatea Tehnică a Moldovei
Coordonator Instituțional: ASEM
Site oficialhttp://www.mhelm.utm.md/
Pagină web: https://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm/
Durată: 2019 – 2023

THIS PROJECT HAS BEEN FUNDED WITH SUPPORT FROM THE EUROPEAN COMMISSION. THIS COMMUNICATION REFLECTS THE VIEWS ONLY OF THE AUTHOR, AND THE COMMISSION CANNOT BE HELD RESPONSIBLE FOR ANY USE WHICH MAY BE MADE OF THE INFORMATION CONTAINED THEREIN.

ERASMUS+ Acțiunea cheie 2 – Consolidarea Capacităților în Domeniul Învățământului Superior
Moldova Higher Education Leadership and Management – MHELM

Denumirea proiectului: Lidershipul și managementul învățământului superior din Moldova

Acronimul proiectului: MHELM

Codul proiectului: 609656-EPP-1-2019-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP

Site oficialhttp://www.mhelm.utm.md/

Această pagină este dedicată proiectului MHELM coordonat de către UTM.

Link-uri utile:

Despre proiect

Termen de executare:
15.11.2019 – 14.11.2022
Buget:
844,453.00 Euro
Coordonator:
Universitatea Tehnică a Moldovei
Scopul de bază:
Fortificarea guvernării, planificării strategice și a managementului în universitățile din Moldova, pentru a oferi suport reformelor din sector prin sporirea lidershipului și a capacităților și capabilităților de management.
Site oficial
http://www.mhelm.utm.md/
Obiective specifice:
  • Determinarea domeniilor în care se pot aplica cele mai bune practici a universităților partenere din UE în ceea ce privește proiectarea și livrarea programelor de dezvoltare pentru a crește capacitățile de leadership și de gestionare a universităților din Moldova;
  • Crearea unui program de formare a abilităților de leadership și management în învățământul superior, axat pe guvernare, planificare strategică și management, adecvat pentru aplicare în universitățile din Moldova;
  • Instruirea personalul universităților din Moldova în vederea livrării ulterioare a programului de instruire;
  • Crearea unei infrastructuri de suport pentru livrarea programului de instruire;
  • Pilotarea și implementarea noul program de instruire în universitățile din Moldova;
  • Diseminarea noului program și acumularea constatărilor, după punerea în aplicare a programului, în învățământul superior din Moldova, UE, precum și la nivel internațional.

Echipa MHELM

Coordonatorul proiectului: Universitatea Tehnică a Moldovei (TUM, P1)

Partenerii proiectului:
  • Universitatea Gloucester University, Marea Britanie (UoG, P2)
  • Academia de Studii Economice din Moldova (ASEM, P3)
  • Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din R.Moldova (SUMF,P4)
  • Universitatea Agrară de Stat din Moldova, (UASM, P5)
  • Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Cahul, R.Moldova (USC, P6)
  • Universitatea de Stat din Moldova (MSU, P7)
  • Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți, R.Moldova (USARB, P8)
  • Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al R.Moldova (MECR, P9)
  • ISOB Institut für sozialwissenschaftliche Beratung GmbH, DE (ISOB, P10)
  • Universitatea Transilvania din Brașov, România (UTB, P11)
Parteneri asociați:
  • Consiliul Rectorilor din Moldova (RCM, P12)

Pachetele de lucru

WP1. Pregătirea. Asigurarea lansării proiectului MHELM.

WP2.1 Elaborarea programului Dezvoltarea Leadershipului și Managementului și echiparea laboratoarelor de dezvoltare a leadershipului.

WP2.2. Pilotarea programului Dezvoltarea Leadershipului și Managementului.

WP2.3. Implementarea noului program Dezvoltarea Leadershipului și Managementului.

WP3. Controlul calității și monitorizarea.

WP4. Diseminarea

WP5. Managementul

ACTIVITĂȚI / Publicații / Diseminare

FINALIZAREA CU SUCCES A PROIECTULUI MHELMFINALIZAREA CU SUCCES A PROIECTULUI MHELM

FINALIZAREA CU SUCCES A PROIECTULUI MHELM

În perioada 10-11 octombrie 2023 a avut loc evenimentul de celebrare a finalizării proiectului MHELM.  A fost o oportunitate excelentă de a reflecta asupra realizărilor și de a marca contribuțiile valoroase ale tuturor participanților, care, prin colaborarea efectivă și eficientă, au reușit să implementeze cu succes, toate activitățile prevăzute în  cadrul proiectului.

Întrunirea a fost deschisă și moderată de către Dna Larisa BUGAIAN, coordonatoarea proiectului, exprimându-și recunoștința pentru prezență, implicarea activă și contribuția valoroasă a fiecăruia la realizarea cu succes a obiectivelor proiectului.

În cuvântul său de salut, secretarul general al  Ministerului Educației și Cercetării al  Republicii Moldova, Nadejda VELIȘCO, a subliniat importanța proiectului MHELM în continuarea reformei sectorului învățământului superior din R.Moldova și a vorbit despre inițiativa MEC de a crea un Centru Național pentru Educație și Leadership care ar contribui la formarea și dezvoltarea cadrelor didactice și manageriale. Prezentă la eveniment, Claudia MELINTE, coordonatoarea Oficiului Național Erasmus+ în R.Moldova, a  remarcat contribuția, relevanța și impactul proiectului asupra fortificării guvernării, planificării strategice și a managementului în universitățile din Moldova.

David DAWSON, expert în leadership la Universitatea din Gloucester, Marea Britanie a făcut o prezentare comprehensivă a activităților universităților partenere din UE în cadrul proiectului MHELM,  apreciind totodată rezultatele proiectului, modul responsabil de abordare și impactul acestora asupra transformării sectorului învățământului superior din R.Moldova.

În cadrul reuniunii consorțiului la evenimentul de finalizare a proiectului MHELM, Alice BUZDUGAN, ISOB, Germania, a vorbit despre asigurarea calității în cadrul proiectului și despre calitatea cooperării între parteneri, în general.

Rectorul USMF, Președintele Consiliului Rectorilor, Emil CEBAN în cuvântul său de salut, a accentuat că acest proiect este unul inovator pentru  R.Moldova, promovând dezvoltarea durabilă a partenerilor din domeniul învățământului superior, prin creșterea capacității de conducere și de gestionare a instituțiilor. Dlui a confirmat rolul important pe care îl va avea Consiliul Rectorilor din R.Moldova și fiecare universitară parteneră în proiect, în realizarea sustenabilității cursului de formare continue Leadership și Management, realizat în cadrul proiectului MHELM.

Larisa BUGAIAN, coordonatoarea proiectului, a făcut o retrospectivă a principalelor realizări  obținute, a experiențelor de consolidare a capacităților dobândite, provocărilor întâmpinate, împărtășind tuturor poveștile de succes și rezultatele semnificative pe care proiectul le-a adus.

În prezentările Dlor, POJAR Daniela (UTM), Evelina GHERGHELEGIU (USMF), Angela NICULIȚĂ (USM), Ala COTELNIC (ASEM), Aurelia LITVIN (UTM/UASM), Valentina PRIȚCAN (USARB), Irina TODOS (CSU) au evidențiat impactul substanțial al proiectului MHELM în dezvoltarea capacităților de leadership și management ale personalului din cadrul universităților pe care le reprezintă, lucru  vital pentru asigurarea funcționării eficiente a instituției, pentru îmbunătățirea calității învățământului și pentru promovarea unei culturi organizaționale sănătoase. De asemenea, au enumerat și evidențierea realizărilor remarcabile ale proiectului, inclusiv cele care au depășit așteptările inițiale, au adus în discuție provocările întâlnite și modalitățile în care au fost abordate și depășite.

În cadrul Programului de formare Leadership &Management au fost instruiți 260 de manageri, dintre care în cadrul UTM-54, USMF-28, UASM-28, USM-35, ASEM-36, USCH-21, USARB-28. Interes vădit asupra acestui program de formare, dezvoltare și fortificare a calităților de lider, capabil să construiască și să conducă o echipă coezivă, a venit și din partea altor instituții de învățământ superior, parteneri asociați în cadrul proiectului MHELM. Astfel, încă 30 de formabili au beneficiat de acest minunat program de Leadership și Management în următoarea componență: UPCS-3, UCCM-4, AMTAP-4, AAP-1, USEFS-8, ULIM-5, USKomrat-1, Academia Națională de Poliție-2, Academia Militară-2.

Totodată, ne bucură faptul că un număr impresionat de proiecte ambițioase și inovaționale au fost dezvoltate, argumentate, iar unele chiar și implementate, echipele UTM au elaborat 15 proiecte, ASEM-11, USMF-8, UASM-9, USM-10, USCH-7, USARB-9, instituțiile de învățământ superior ascociate-11.

Paleta de tematici a proiectelor propuse de echipele ASEM este una foarte diversă: de la tematici ce țin de crearea sistemului informațional pentru raportarea integrată în IÎS, dezvoltarea programelor pentru pre-master și instruirea în domeniul administrației publice locale, dezvoltarea și promovarea culturii de conștientizarea a riscurilor în cadrul instituției, perfecționarea activității de internaționalizare, strategia de rebranding al ASEM, asigurarea competitivității prin digitalizarea proceselor, dezvoltarea competențelor STEAM ș.a.  

În cadrul evenimentului Dl Portărescu S., conf.univ. dr., a  prezentat proiectul “Asigurarea competitivității ASEM prin digitalizarea proceselor”, iar Dna Savciuc O., conf.univ.,dr., șef Departament Marketing și Logistică, a prezentat proiectul “Rebrandingul ASEM din perspectiva consolidării imaginii corporative”. Propunerile de proiecte ale tuturor echipelor  au fost apreciate de către Comisia de evaluare ca fiind relevante, actuale, utile, cu impact atât la nivel instituțional, cât și pentru întreg sistemul de învățământ superior din Republica Moldova.

Ceremonia de înmânare a certificatelor reprezentanților grupelor interuniversitare de formabili nr.3 și nr.4 a avut loc în data de 11 octombrie, fiind un moment de bucurie și recunoaștere pentru participanții care au parcurs cu succes această experiență de formare intensivă în Leadership și Management. Din partea echipei ASEM au primit diplome 11 persoane din grupa a 3-a și 8 persoane din a 4-a grupă de formabili. Evenimentul a avut loc într-un cadru plin de emoție și importanță, marcând finalizarea unei etape semnificative în dezvoltarea profesională a formabililor.

În final, toți membrii proiectului prezenți la acest eveniment și-au exprimat recunoștința pentru efortul echipei manageriale coordonatoare, devotament, implicare, colaborare, pentru transferul de cunoștințe și capacităților dobândite în cadrul acestui proiect.

Cu siguranță impactul proiectului MHELM și realizările acestuia vor continua să se simtă pe termen lung și vor contribui la consolidarea și dezvoltarea sistemului de învățământ superior din Republica Moldova.

EVALUAREA FINALĂ ÎN CADRUL PROIECTULUI MHELM

EVALUAREA FINALĂ ÎN CADRUL PROIECTULUI MHELM

Pe data de 27 iunie 2023 în incinta ASEM a avut loc evaluarea finală publică în cadrul proiectului 609656-EPP-1-2019-1- MD-EPPKA2-CBHE-SP ,,Moldova Higher Education Leadership and Management” – MHELM (Leadership și Management în Învățământul Superior din Republica Moldova), Acțiunea cheie 2 – Consolidarea capacităților în domeniul Învățământului Superior, finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, coordonat de Universitatea Tehnică a Moldovei.

Proiectele au fost realizate și prezentate de membri ai  patru echipe:  două echipe au fost formate din profesori din  cadrul ASEM, una  – din profesori ai Academiei Militare a Forțelor Armate „Alexandru cel Bun”, o echipă – profesori de la Universitatea Tehnică a Moldovei.

Fiecare echipă a prezentat rezultatele proiectului elaborat în cadrul programului de formare continuă „Leadership și Management în Instituțiile de învățământ superior din Moldova”.  Proiectele propuse au ca scop consolidarea instituțională a universităților și a întregului sistem al învățământului superior din Republica Moldova.

Prima echipă, formată din Oxana SAVCIUC, dr., conf. univ., Svetlana MIHAILĂ dr., conf. univ., Galina BĂDICU dr., conf. univ., Lidia CAVCALIUC, economist principal și Ana GUMOVSCHI, dr., conf. univ., a propus proiectul „Rebrandingul ASEM din perspectiva consolidării imaginii corporative”. Inițiativă este deosebit de importantă în consolidarea identității corporative a ASEM, ceea ce va contribui la creșterea reputației și atractivității instituției.

A doua echipă este formată din membrii  Departamentului  Management și Antreprenoriat, FBAA, ASEM Lilia COVAȘ, dr. hab, conf. univ., Irina CĂLUGĂREANU, dr. hab., conf. univ. și Natalia ȚÎMBALIUC, dr., conf. univ., care au elaborat și prezentat propunerea de proiect „Dezvoltarea competențelor STEAM în învățământul superior din Republica Moldova”. Aceasta este o inițiativă valoroasă pentru promovarea competențelor STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) în învățământul superior din Moldova, ceea ce va contribui la o pregătire mai bună a studenților pentru cerințele actuale ale pieței muncii.

Propunerile de proiecte înaintate de echipele ASEM au fost apreciate de către Comisia de evaluare (formată din BUGAIAN Larisa, profesor universitar, doctor habilitat, UTM, coordonatorul proiectului MHELM, COTELNIC Ala, profesor universitar, doctor habilitat, ASEM, coordonator instituțional, NICULIȚĂ Angela, conferențiar universitar, doctor, USM, POJAR Daniela, prorector, UTM, CIUPERCĂ Radion, conferențiar universitar, doctor, UTM)  drept relevante și stringente, cu impact atât instituțional, cât și pentru întregul sistem al învățământului superior din Republica Moldova. Aceasta reprezintă o recunoaștere a eforturilor și competențelor echipei academice implicate în proiect.

Partenerii din Academia Militară a Forțelor Armate „Alexandru cel Bun” au prezentat proiectul cu titlu „Crearea centrului de suport și consiliere psiho-emoțională” în cadrul instituției pe care o reprezintă.

A patra echipă, formată din cadrele didactice de la Universitatea Tehnică a Moldovei au prezentat proiectul privind dezvoltarea mobilităților academice pentru domeniul medicină veterinară.

Mai multe detalii despre proiectul Erasmus+ MHELM pot fi găsite pe pagina oficială a proiectului: http://mhelm.utm.md/ și paginii de facebook a proiectului MHELM:

MHELM – Moldova Higher Education Leadership and Management

https://www.facebook.com/MHELM.UTM/?epa=SEARCH_BOX

VIZITĂ DE STUDIU ÎN REGENSBURG, GERMANIA, ÎN VEDEREA ASIGURĂRII SUSTENABILITĂȚII REZULTATELOR PROIECTULUI MHELMVIZITĂ DE STUDIU ÎN REGENSBURG, GERMANIA, ÎN VEDEREA ASIGURĂRII SUSTENABILITĂȚII REZULTATELOR PROIECTULUI MHELM

VIZITĂ DE STUDIU ÎN REGENSBURG, GERMANIA, ÎN VEDEREA ASIGURĂRII SUSTENABILITĂȚII REZULTATELOR PROIECTULUI MHELM

În perioada 19-24 iunie 2023, membrii consorțiului proiectului MHELM ( proiectul 609656-EPP-1-2019-1- MD-EPPKA2-CBHE-SP ,,Moldova Higher Education Leadership and Management” – MHELM (Leadership și Management în Învățământul Superior din Republica Moldova), Acțiunea cheie 2 – Consolidarea capacităților în domeniul Învățământului Superior, finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, coordonat de Universitatea Tehnică a Moldovei) au realizat o vizită de studiu în orașul Regensburg, Germania. Vizita de studiu a fost organizată de partenerii proiectului -Institutul de Studii Sociale (ISOB) din Regensburg, iar echipa a fost constituită din 20 de persoane – rectori, prorectori, manageri ai diferitelor subdiviziuni universitare, profesori universitari. ASEM a fost reprezentată de Angela CASIAN, prim – prorector, prorector cu activitatea didactică, Ala COTELNIC, profesor universitar departamentul „Management și Antreprenoriat”, coordonator instituțional al proiectului, Irina DOROGAIA, conferențiar universitar departamentul „Management și Antreprenoriat”, membre ale echipei de proiect.

Agenda vizitei a fost una plină cu activități atât academice, cât și culturale. Vizita a început cu cunoștința orașului, oraș din lista Patrimoniului Mondial UNESCO, amplasat în estul Bavariei, situat pe Dunăre.

În prima zi a fost realizată vizita în cadrul unei subdiviziuni din Universitatea Regensburg, numită MINT-Labs. MINT este un acronim pentru Matematică, Informatică, Științe Naturale și Tehnologie, și reprezintă domeniile de studiu și cercetare în aceste discipline. MINT-Labs oferă studenților și cercetătorilor acces la echipamente și tehnologii moderne pentru a desfășura experimente, activități practice și proiecte legate de domeniile MINT. 

Vizita de studiu a fost axată pe găsirea soluțiilor, proiectarea activităților care ar facilita sustenabilitatea rezultatelor atinse în proiectul MHELM. Importanța sustenabilității proiectului constituie criteriul, care aduce proiectului nu numai credibilitate în procesul de evaluare, dar și măsura în care acesta are condiții să existe și după încheierea finanțării.

Agenda a fost plină de activități, subordonate scopului de a  forma o viziune și un plan de sustenabilitate a Programului de formare continuă ”Leadership și management” dezvoltat în cadrul proiectului MHELM. În acest context au fost prezentate rezultatele proiectului ce țin de dezvoltarea și realizarea cursului de formare profesională continuă ”Leadership și Management”, care a fost urmat de 258 manageri universitari din universitățile din Republica Moldova.

Au fost prezentate rezultatele activităților proiectului analog ”Sustaining HE Leadership Development in Morocco: A National Scholl for HE Leadership” prin prezentarea realizată de Karim Moustaghfir de la Al Akhawayn University. Alți universitari din Slovenia, Andrej Koren și Nada Trunk au prezentat ”Dezvoltarea educației în Slovenia: Școala Națională pentru Leadership în Educație”. Despre susținerea dezvoltării leadership-ului în educația superioară din Marea Britanie, realizată de Fundația Leadership pentru Învățământul Superior,  au vorbit  Stephen Marston și David Dawson. Ilya Fadjar Maharika  de la Universitea Islam Indonesia și Ika Agustina de la organizația Pemimpin au prezentat echipei despre  susținerea dezvoltării de leadership în Indonezia.

Remarcăm lucrul în echipă, facilitat de profesorul de la Universitatea din Gloucester, Marea Britanie,  David Dawson, care a permis să discutăm asigurarea responsabilității pentru dezvoltarea continuă a capacității de conducere, să evidențiem anumite priorități privind dezvoltarea Învățământului Superior din Moldova, să identificăm anumite soluții privind sustenabilitatea proiectului.

 

Prezentări de experiențe inedite, studii de caz, proiecte implementate, au fost realizate de domnul Profesor Alex Krauss, ISOB.

Membrii delegației au avut întrevederi cu Președinția Universității din Regensburg, au beneficiat de recepție oficială la Primăria Veche a orașului Regensburg, au realizat un tur al companiei BMW Group din Regensburg.

Aducem mulțumiri doamnei Alice Buzdugan și domnului Alexander Krauss, pentru agenda consistentă cu activități axate pe finalitățile proiectului MHELM, dar și pentru întâlnirile utile organizate pe parcursul șederii în Regensburg.

MASA ROTUNDĂ VIRTUALĂ CU GENERICUL “MANAGEMENTUL UNIVERSITAR”, ORGANIZATĂ ÎN CADRUL PROGRAMULUI DE FORMARE MHELM

MASA ROTUNDĂ VIRTUALĂ CU GENERICUL “MANAGEMENTUL UNIVERSITAR”, ORGANIZATĂ ÎN CADRUL PROGRAMULUI DE FORMARE MHELM

   

În cadrul modulului I al programului de formare continuă Management și Leadership în ÎS (MHELM), pe data 15 februarie 2023 s-a desfășurat o masă rotundă virtuală dedicată Managementului Universitar.

Evenimentul a fost organizat în contextul temei de studii “Management universitar”, care are ca scop formarea de competențe profesionale cu referire la:

  • atribuții, competențe, aptitudini, responsabilități, drepturi și obligațiile managerului, etapele procesului managerial, guvernarea/autonomia universitară, strategii de management;
  • identificarea principiilor și mecanismelor de performanță managerială, stiluri manageriale, diverse categorii de beneficiari/grupuri-țintă.

Masa rotundă a fost moderată de către dna Otilia DANDARA, prorector USM, formator al modulului I MHELM, având ca invitați dna Nadejda VELIȘCO, secretar general al MEC, dl Grigore BELOSTECINIC, academician al AȘM, ex-rector ASEM și dna Valentina PRIȚCAN, prorector USARB.

Subiectele propuse spre discuții au fost abordate prin prisma reformelor în Învățământul Superior național (ÎS).

Fiecare din invitați la eveniment a făcut o scurtă prezentarea a propriei experiențe în calitate de manager universitar și ca expert în diverse proiecte naționale și internaționale dedicate reformei universitare.

În continuare experții au vorbit despre evoluția ÎS național, aderarea RM la procesul Bologna: atitudinile și percepțiile , provocările și beneficii, reușitele și erorile în procesul de implementare, noile abordări ale managementului universitar.

Experții s-au referit și la procesul de implementare a Codului Educațional (2014), modernizarea /adaptarea la noile trenduri de organizare (structura organizatorică) a instituțiilor de învățământ superior, instituirea Consiliilor de Dezvoltare Strategică Instituțională, crearea școlilor doctorale, noile abordări ale instruirii în învățământul superior – învățământ dual, conlucrare IÎS cu mediul de afaceri, locul universității în societate, etc.

Dna Nadejda VELIȘCO a menționat că toate rezultatele obținute după implementarea reformelor respective au fost utilizate la completarea celor 2 capitole, 25 și 26 (din 33), dedicate educației și cercetării, ale chestionarului în legătură cu obținerea statutului de țară candidat la UE. La aceste capitole RM fost apreciată și a avut cele mai puține observații din partea Comisiei Europene, care a analizat acest raport .

De asemenea discuțiile s-au axat și asupra imaginii actuale a ÎS național ca parte a Spațiului unic  european al ÎS, modernizării managementului universitar și a mecanismelor de guvernanță universitară. Totodată experții s-au referit și la unele “restanțe la implementarea Procesului de la Bologna”, activități nefinalizate, ce țin de sistemul de asigurare a calității, standardele de calificare necesare pentru recunoașterea internațională a diplomelor, numărul nesemnificativ de mobilități academice ale studenților și cadrelor universitare, etc.

Participanții la masa rotundă au vorbit despre atuurile și dificultățile activității manageriale în IÎS în perioada implementării reformelor și la momentul actual, precum și despre problemele actuale cu care se confruntă ÎS național.

În continuare, invitații au răspuns la întrebările adresate de către formabilii programului Management și Leadership în ÎS.

Reforma învățământul superior național continuă…

A IV-A EDIȚIE A PROGRAMULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ „MANAGEMENT ȘI LEADERSHIP”

A IV-A EDIȚIE A PROGRAMULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ „MANAGEMENT ȘI LEADERSHIP”

Pe 6 februarie 2023 va fi lansată cea de-a IV-a ediție a Programului de formare profesională Management și Leadership destinat managerilor universitari, elaborat în cadrul proiectului MHELM – „Leadership și Management în Învățământul Superior din Republica Moldova/Moldova Higher Education Leadership and Management”, numărul de referință: 609656-EPP-1-2019-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP, finanțat de Uniunea Europeană.

Instruirile în cadrul acestui program sunt realizate în scopul atingerii obiectivelor proiectului MHELM și implementarea cu succes a priorității naționale a Republicii Moldova: „Guvernarea, planificarea strategică și gestionarea instituțiilor de învățământ superior”.

Proiectul vine ca suport în continuarea reformei sectorului învățământului superior din Republica Moldova, prin consolidarea capacității liderilor și fortificării guvernării, planificării strategice și a managementului în universitățile din Republica Moldova.

La primele trei ediții ale programului Management și Leadership au participat peste 150 de persoane, reprezentanți ai universităților-partenere din proiect (UTM, ASEM, UASM, USM, USMF, USCahul și USARB) și a partenerilor asociați (USEFS, ULIM și UCCM).

Instruirea se va realiza de 3 ori pe săptămână, în format on-line prin platforma ZOOM în perioada 6 februarie 2023 – 15 iulie 2023. Programul instruirii, materialele de suport și datele de contact ale persoanelor responsabile pot fi consultate pe site-ul oficial al proiectului: https://mhelm.utm.md.

Proiectul MHELM-Moldova Higher Education Leadership and Management, n/r 609656-EPP-1-2019-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP, este implementat cu suportul UE prin intermediul programului Erasmus+.

EVALUAREA FINALĂ PUBLICĂ ÎN CADRUL PROIECTULUI ERASMUS+, MHELM

EVALUAREA FINALĂ PUBLICĂ ÎN CADRUL PROIECTULUI ERASMUS+, MHELM

     

Pe  data de 13 februarie 2023 în incinta USM a avut loc evaluarea finală publică în cadrul proiectului ERASMUS+ Acțiunea-cheie 2 – Consolidarea Capacităților în Domeniul Învățământului Superior „Leadership și Management în Instituțiile de Învățământ superior din Moldova” (Moldova Higher Education Leadership and Management) – MHELM a echipelor din ASEM și USM.

Orele de curs în cadrul acestui program s-au desfășurat în perioada 19 septembrie 2022 – 27 ianuarie 2023, iar conform cerințelor curriculare, evaluarea finală constă în prezentarea proiectelor elaborate în grup.

Academia de Studii Economice din Moldova a fost reprezentată de trei echipe, care au elaborat și prezentat propuneri de proiect, ce au ca scop consolidarea instituțională a universităților și a întregului sistem al învățământului superior din Republica Moldova.

Prima echipă, formată din Victoria COCIUG, dr., conf. univ., Prorector pentru cercetare și parteneriate, Serghei PORTARESCU, dr. conf. univ., departamentul Management și Antreprenoriat, Director MACIP – Centrul de Instruire și Consultanță în Afaceri al ASEM, Corina BULGAC, dr., conf.univ. departamentul Finanțe și Asigurări, Director Școala Masterală de Excelență în Economie și Business, Lica ERHAN, dr., conf.univ.  departamentul „Contabilitate, Audit, Analiză Economică”, a venit cu propunerea de proiect „Asigurarea competitivității ASEM prin digitalizarea proceselor”.  Obiectivul proiectului vizează „optimizarea proceselor universitare prin digitalizare în vederea asigurării competitivității instituției”.

A doua echipă, formată din Elena VACULOVSCHI, dr., conf.univ., șef Secție Studii, Dezvoltare Curriculară și Management al Calității ; Aurelia BRAGUȚA, dr., conf.univ., Director Școala Formare Continuă ASEM; Marina BAIEȘU, dr., conf.univ., Prodecan Facultatea Economie Generală și Drept; Maria MANCAȘ, dr., conf.univ. , departamentul Resurse Umane, Afaceri Publice și Comunicare a propus proiectul „Proiectarea traseului de educație profesională”Obiectivul proiectului, formulat de membrii echipei, este orientat spre „elaborarea a minim două Programe de studii Pre-Licență și Pre-Masterat din perspectiva diversității nevoilor beneficiarilor și a pieței muncii, dezvoltarea parteneriatelor cu structurile publice și private în vederea informării potențialilor beneficiari cu referire la traseul de educație profesională”.

Titlul proiectului a celei de a  treia echipă, formată din Alexandra TIGHINEANU, dr., conf.univ., Departamentul ”Drept”, consilier juridic ASEM; Silvia IORDACHE, dr., conf.univ., prodecan Facultatea Business și Administrare, Eugenia BUȘMACHIU, dr., conf.univ., departamentul Finanțe și Asigurări, Tatiana ZAVAȚKI, dr., conf.univ., Universitatea Cooperatist Comercială este „Dezvoltarea capacităților profesionale prin instruire în domeniul administrației publice locale”. Obiectivul proiectului, după cum l-au formulat membrii echipei, constă în „Instituirea unui cadru de instruire în domeniul Administrației Publice Locale de calitate, sub marca ASEM, în conformitate cu cele mai bune practici naționale și internaționale”.

În calitate de evaluatori au fost formatorii responsabili de Modulele incluse în programul Leadership și Management, dna Larisa BUGAIAN, coordonator de proiect, Universitatea Tehnică a Moldovei,  dna Ala COTELINIC, Academia de Studii Economice din Moldova, Dna Angela NICULIȚĂ, Universitatea de Stat din Moldova.

Propunerile de proiecte, înaintate de echipele ASEM, au fost apreciate de către Comisia de evaluare drept relevante și stringente, cu impact atât instituțional, cât și transuniversitar. Mai multe informații despre proiectul MHELM pot fi găsite pe pagina oficială http://mhelm.utm.md/, pagina Facebook: https://www.facebook.com/MHELM.UTM/, precum și pe pagina proiectului MHELM, ASEM https://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm//

PROFESORII ASEM AU ABSOLVIT CU SUCCES PROGRAMUL DE FORMARE PROFESIONALĂ CONTINUĂ „LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

PROFESORII ASEM AU ABSOLVIT CU SUCCES PROGRAMUL  DE FORMARE PROFESIONALĂ CONTINUĂ „LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

 

Reprezentanții primelor echipe de formabili de la Academia de Studii Economice din Moldova, au primit certificatele de absolvire a programului  de formare profesionala continuă „Leadership și Management”, realizat în cadrul Programului Erasmus+ „Leadership și management în învățământul superior din Moldova” (Moldova Higher Education Leadership and Management – MHELM), nr. ref. 609656-EPP-1-2019-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP. Instruirea este structurată în patru module, activitățile căreia prevăd 1200 de ore academice și acumularea a 40 de credite.

Instruirile în cadrul acestui program sunt realizate în scopul atingerii obiectivelor proiectului MHELM, precum și a obiectivului 5 din Planul de acțiuni al Ministerului Educației și Cercetării pentru anul 2022. Trei echipe de manageri universitari au fost deja instruite. La moment a patra echipă din ASEM, în care sunt incluse 11 persoane urmează aceste traininguri. Sesiunea de instruire durează patru luni. Formatul de realizare este online, de trei ori pe săptămână, câte 4 ore. Formatorii, profesori din universitățile membre ale consorțiului îmbină activitățile teoretice cu aplicații practice, utilizând pe larg metode active de predare. Discuțiile în grup și realizarea proiectelor de grup au dezvoltat procesul de comunicare, prin care formabilii au făcut schimb de opinii și de experiență, și-au dezvoltat competențele necesare unui management eficient în învățământul superior.

Înmânarea  certificatelor a avut loc în data de 01 noiembrie curent. Evenimentul a fost deschis de către coordonatoarea proiectului Larisa BUGAIAN, dr. hab., prof. univ., Universitatea Tehnică din Moldova, care în discursul său a remarcat importanța proiectului pentru dezvoltarea managementului învățământului superior, sporirea leadershipului și capabilităților de management în instituțiile de învățământ superior din Republica Moldova.

Dna prof. BUGAIAN L. a felicitat absolvenții pentru parcurgerea și finalizarea cu succes a programului ”Leadership și management”, pentru deschiderea, perseverența de care au dat dovadă pe parcursul perioadei de învățare, pentru proiectele interesante, realizate de către aceștia la final de program și a  exprimat încrederea că competențele profesionale dobândite vor fi utile pentru implementarea unui management eficient în sistemul învățământului superior.

Cu un cuvânt de salut a venit Rectorul ASEM, dl Alexandru STRATAN, dr. hab., prof. univ., membru corespondent al AȘM. Dl Rector a menționat despre importanța acestui proiect, despre utilitatea competențelor obținute în asigurarea performanței în activitatea managerială a absolvenților, care va contribui la dezvoltarea sistemului învățământului superior în țară.

Cu mesaj de felicitare, dar și de mulțumire tuturor persoanelor implicate în acest proiect a venit coordonatorul ASEM prof.univ., dr.hab. A.COTELNIC. Absolvenții s-au împărtășit cu experiența pe care au trăit-o „în pielea” de a fi student. Dna Prim-Prorector, conf. univ. dr.,  A. CASIAN, a subliniat importanța și utilitatea relațiilor de colaborare stabilite pe parcursul acestor traininguri. Absolvenții programului și-au exprimat recunoștința față de toți formatorii, care au dezvoltat și realizat cursul de ”Leadership și management”.

Dl. Alexandru STRATAN împreună cu Dna Larisa BUGAIAN au înmânat certificatele de formare profesională continuă în Leadership și management celor 17 absolvenți din cadrul ASEM, urându-le noi performanțe.

LANSAREA INSTRUIRII ÎN CADRUL PROGRAMULUI MANAGEMENT ȘI LEADERSHIP PENTRU CEL DE-AL TREILEA GRUP DE MANAGERI UNIVERSITARI

LANSAREA INSTRUIRII ÎN CADRUL PROGRAMULUI MANAGEMENT ȘI LEADERSHIP PENTRU CEL DE-AL TREILEA GRUP DE MANAGERI UNIVERSITARI

Pe data de 21 septembrie 2022 se va lansa cea dea III-ea ediție a programului de formare profesională Management și Leadership destinat manageri universitari, care a fost elaborat în cadrul proiectului MHELM – „Leadership și Management în Învățământul Superior din Republica Moldova/Moldova Higher Education Leadership and Management, numărul de referință: 609656-EPP-1-2019-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP, finanțat de către Uniunea Europeană.

Instruirile în cadrul acestui program sunt realizate în scopul atingerii obiectivelor proiectului MHELM, precum și a obiectivului 5 din Planul de acțiuni al Ministerului Educației și Cercetării pentru anul 2022.

Conform ordinului MEC nr. 1718 din 30 decembrie 2021, obiectivul 5 al planului de activitate al Ministerului Educației și Cercetării pentru anul 2022 prevede activitatea 1.4.5.3 cu următoarea obligativitate „Punerea în aplicare a unui program de instruire, destinat dezvoltării managementului învățământului superior, axat pe guvernare, planificare strategică și management”, care prevede formarea a cel puțin 200 de conducători din IÎS prin programul Leadership și Management.

La primele două ediții ale programului Management și Leadership au participat peste 100 de persoane, reprezentanți ai universităților-partenere din proiect (UTM, ASEM, UASM, USM, USMF, USCahul și USARB) și a partenerilor asociați (UPSC, USEFS, AMTAP, AAP și UCCM).

Cel dea-l treilea grup de formabili, constituit din peste 55 de persoane, va include atât manageri universitari existenți, cât și cadrele academice și non-academice, care aspiră ulterior să devină manageri, reprezentanți ai universităților-partenere, dar și a celor asociate proiectului.

Instruirea se va realiza de 3 ori pe săptămână, în format on-line prin platforma ZOOM în perioada 21 septembrie 2022 – 31 ianuarie 2023. Programul instruirii, materialele de suport ;i datele de contact ale persoanelor responsabile pot fi consultate pe site-ul oficial al proiectului: https://mhelm.utm.md.

Proiectul MHELM-Moldova Higher Education Leadership and Management, n/r 609656-EPP-1-2019-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP, este implementat cu suportul UE prin intermediul programului Erasmus+.

PROFESORII DIN ASEM SUSȚIN ȘI EI EXAMENE

PROFESORII DIN ASEM SUSȚIN ȘI EI EXAMENE!

                                

Pe  data de 10 martie 2022 în incinta ASEM a avut loc evaluarea finală publică în cadrul proiectului ERASMUS+ Acțiunea-cheie 2 – Consolidarea Capacităților în Domeniul Învățământului Superior „Leadership și Management în Instituțiile de Învățământ superior din Moldova” (Moldova Higher Education Leadership and Management) – MHELM a managerilor din ASEM și UTM.

Orele de curs în cadrul acestui program s-au desfășurat în perioada 04 octombrie 2021 – 18 februarie 2022, iar conform cerințelor curriculare, evaluarea finală constă în prezentarea proiectelor elaborate în grup. Fiecare din cele 7 universități, membre a proiectului MHELM (UTM, ASEM, USM, USMF, UASM, USARB, USCahul) sunt reprezentate de câte 2 echipe.

Academia de Studii Economice din Moldova a fost reprezentată de două echipe, care au elaborat și prezentat propuneri de proiect, ce au ca scop consolidarea instituțională a universităților și a întregului sistem al învățământului superior din Republica Moldova.

Prima echipă, formată din Lilia Grigoroi, dr., conf. univ., decan al facultății „Contabilitate”, Liliana Lazări, dr. conf. univ., șef departament „Contabilitate, Audit, Analiză Economică”, Zinovia Toacă, dr., conf. univ., decan al facultății „Tehnologia Informației și Statistică Economică” și Natalia Galanton, dr., conf. univ., departamentul „Management și  Antreprenoriat”, a venit cu propunerea de proiect „RAPORTAREA INTEGRATĂ pentru Instituțiile de învățământ superior: instrument de creștere  a responsabilității și transparenței”. Obiectivul proiectului vizează „consolidarea capacității instituționale de asimilare a celor mai bune practici internaționale și regionale (Uniunea Europeană) în domeniul raportării integrate”. Echipa a demonstrat, că raportarea integrată se concentrează pe capacitatea unei instituții de a crea valoare pe termen scurt, mediu și lung.

A doua echipă, formată din Ludmila Cobzari, dr. hab., prof. univ., decan al facultății „Finanțe”, Larisa Dodu-Gugea, dr., conf. univ., decan al facultății „Relații Economice Internaționale”, Lucia Cepraga, dr., conf. univ., șef „Secția Studii, Dezvoltare Curriculară și Managementul Calității”, Tatiana Moroi, dr., conf. univ., prodecan al facultății „Finanțe”, a propus proiectul Dezvoltarea și promovarea culturii de conștientizare a riscurilor în cadrul ASEM”. Obiectivul proiectului, formulat de membrii echipei, este orientat spre „Promovarea culturii de conștientizare a riscului la nivel instituțional în vederea asigurării gestionării riscurilor și/sau valorificării oportunităților condiționate de situații de risc corelate cu obiectivele strategice instituționale”.

            Propunerile de proiecte, înaintate de echipele ASEM, au fost apreciate de către Comisia de evaluare drept relevante și stringente, cu impact atât instituțional, cât și transuniversitar. Totodată, oaspeții de la UTM au salutat ideile înaintate, găsindu-le importante și necesare comunității academice la nivel național.

Mai multe informații despre proiectul MHELM pot fi găsite pe pagina oficială http://mhelm.utm.md/, pagina Facebook: https://www.facebook.com/MHELM.UTM/, precum și pe pagina proiectului MHELM, ASEM https://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm//

INSTRUIREA CELUI DE-AL DOILEA GRUP DE MANAGERI INSTITUȚIONALI IN CADRUL CURSULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ "LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT"

ÎN CADRUL PROGRAMULUI DE FORMARE MHELM SE LANSEAZĂ INSTRUIREA CELUI DE-AL DOILEA GRUP

                 

În cadrul proiectului „Leadership și management în învățământul superior din Republica Moldova” (Moldova Higher Education Leadership and Management – MHELM), implementat în consorțium cu alte șase instituții de învățământ superior din țara noastră și trei universități partenere din Germania, Marea Britanie și România, din 2 martie 2022 s-a dat startul instruirii celui de-al doilea grup de manageri instituționali.

Programul de studii „Leadership și Management pentru conducători și manageri din instituții de învățământ superior din Republica Moldova” a fost acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare și a fost autorizat de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în luna iulie 2021. Acest program are un număr total de 1200 ore sau 40 credite. Din totalul de 1200 ore, 298 ore sunt de contact direct, iar 902 ore sunt preconizate pentru studiul individual. Implementarea programului de studii va permite realizarea obiectivului 7.16 al Guvernului Republicii Moldova pentru perioada 2020-2023 și anume a acțiunii 7.16.4 „Aprobarea și implementarea Programului de instruire destinat dezvoltării managementului învățământului superior”, care are ca indicator de performanță formarea a 100% din managerii instituțiilor de învățământ superior.

Cel de-al doilea grup de participanți include 52 de manageri, inclusiv 8 prorectori, 11 decani și prodecani, 30 șefi și șefi-adjuncți de departamente, 3 conferențiari universitari din cadrul universităților- partenere: UTM, ASEM, USMF, UASM, USC și USARB.

Din cadrul ASEM la acest program vor participa 7 manageri: GUȚU Corneliu, prorector pentru cercetare și parteneriate, dr., conf.univ., MELNIC Igor, prorector cu activitate economică și socială, dr., conf. univ., CASIAN Angela , director al Școlii Masterale de Excelență în Economie și Business, dr., conf. univ., ZAPOROJAN Veaceslav, decanul facultății „Economie Generală și Drept”, dr., conf. univ., LIVANDOVSCHI Roman, decanul facultății „Business și Administrarea Afacerilor”, dr., conf. univ., BAJAN Maia, prodecanul facultății „Contabilitate”, dr., conf. univ., Cimpoieș Liliana, șef deparatament „Business Internațional”, dr., conf. univ.

Instruirea se va realiza de 3 ori pe săptămână, în format on-line pe platforma ZOOM în perioada martie-iunie 2022, cu utilizarea diverselor metode interactive de predare și implicarea participanților în discuții și diverse activități practice.

Programul de formare include patru module: primul modul este dedicat aspectelor de leadership și management în instituțiile de învățământ superior. Al doilea modul prevede managementul profesional și cultura organizațională, al III-lea modul vizează managementul resurselor umane și al IV-lea ține de managementul schimbării și dezvoltarea instituțională.

În calitate de formatori împreună cu alți membrii ale echipelor din universitățile-partenere ale proiectului MHELM, din partea Academiei de Studii Economice vor participa Ala COTELNIC, prorector cu activitatea didactică,dr.hab.,prof.univ.,Angela Solcan, șef Departament „Management și Antreprenoriat”, dr.,prof.univ., Irina DOROGAIA, prodecan facultatea „ Business și Administrarea Afacerilor ”, dr.,conf.univ. și Tatiana GAUGAȘ, vice-director ȘMEEB.

Proiectul MHELM a fost lansat în noiembrie 2019 și va fi derulat pe o perioadă de trei ani. Este finanțat de Programul european ERASMUS+ ”Capacity building in Higher Education”.

Mai multe informații despre proiectul MHELM pot fi găsite pe pagina oficială http://mhelm.utm.md/, pagina Facebook: https://www.facebook.com/MHELM.UTM/, precum și pe pagina proiectului MHELM, ASEM https://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm//

LANSAREA CURSULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ PENTRU CONDUCĂTORI ȘI MANAGERI UNIVERSITARI „LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

LANSAREA CURSULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ PENTRU CONDUCĂTORI ȘI MANAGERI UNIVERSITARI „LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

                             

În cadrul proiectului  „Leadership și management în învățământul superior din Republica Moldova” (Moldova Higher Education Leadership and Management – MHELM), implementat în consorțium cu alte șase instituții de învățământ superior din țara noastră și trei universități partenere din Germania, Marea Britanie și România, din 6 octombrie se lansează programul de formare profesională „Leadership și management în învățământul superior din Moldova”.

După pilotarea realizată în cadrul universităților partenere, în perioada lunilor ianuarie-mai 2021, Programul „Leadership și management pentru conducători și manageri din instituţii de învăţământ superior din Republica Moldova” a fost acreditat de Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare, iar în luna iulie curent Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a emis ordinul de autorizare a Programului.

Cursul va fi realizat în format on-line, cu aplicarea diverselor metode interactive de instruire cu implicarea participanților în diverse activități, studii de caz și discuții. Din partea Academiei de Studii Economice vor participa Ala COTELNIC, prorector cu activitatea didactică, prof.univ.,Angela Solcan, șef Departament Management și Antreprenoriat, prof.univ., Irina DOROGAIA, prodecan facultatea Business și Administrarea Afacerilor, conf.univ. și Tatiana GAUGAȘ, vice-director ȘMEEB în calitate de formatori împreună cu alți membrii ale echipelor din universitățile-partenere ale proiectului MHELM, care au fost instruiți în prima rundă de pilotare a Programului.

Acest curs de formare are scop de a fortifica planificarea strategică și managementul din universitățile din Moldova și a oferi suport în implementarea reformelor din sectorul învățământului superior prin dezvoltarea  competențelor și abilităților de leadership.

Programul de formare include patru module, la dezvoltarea cărora participă experți din toate universitățile partenere. Astfel, primul modul este dedicat aspectelor de leadership și management în instituțiile de învățământ superior. Al doilea modul prevede managementul profesional și cultura organizațională, al III-lea modul vizează managementul resurselor umane și al IV-lea ține de managementul schimbării și dezvoltarea instituțională.

 Proiectul MHELM a fost lansat în noiembrie 2019 și va fi derulat pe o perioadă de trei ani. Este finanțat de Programul european ERASMUS+ ”Capacity building in Higher Education”.

Mai multe informații despre proiectul MHELM pot fi găsite pe pagina oficială http://mhelm.utm.md/, pagina Facebook:https://www.facebook.com/MHELM.UTM/.

AUTORIZAREA PROGRAMULUI DE STUDII “LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

AUTORIZAREA PROGRAMULUI DE STUDII “LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

                               

Pe 25 iunie, Consiliul de Conducere al ANACEC a emis decizia de autorizare a programului de formare continuă Leadership și Management.

Pe parcursul lunilor ianuarie-martie 2021, raportul de autoevaluare a fost redactat de către membrii echipei MHELM. În martie 2021, cererea de evaluare externă a calității programului de studii a fost depusă la Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare (ANACEC), urmând procedura de evaluare. Pe 18 mai 2021 echipa de evaluatori a ANACEC a efectuat o vizită virtuală la UTM în vederea realizării interviurilor cu părțile implicate în asigurare programului de formare „Leadership și Management”.

Ca urmare  a procedurii de evaluare externă, în perioada mai-iunie echipa de evaluatori ANACEC au redactat raportul de evaluare externă, rezultatele căruia au fost prezentate în cadrul Comisiei de profil al ANACEC, iar ulterior și în ședința Consiliului de Conducere al ANECEC, care a decis, conform deciziei nr. 48 din 25 iunie, de a autoriza programul de formare continuă Leadership și Management.

Autorizarea ANACEC

Proiectul MHELM a fost lansat în noiembrie 2019 și va fi derulat pe o perioadă de trei ani. Este finanțat de Programul european ERASMUS+ ”Capacity building in Higher Education”.

EVALUAREA FINALĂ A PROGRAMULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ „LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

EVALUAREA FINALĂ A PROGRAMULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ „LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT”

                          

În perioada 23-25 iunie a avut loc evaluarea finală a programului de formare „Leadership și Management”. Pilotarea programului este parte componentă a pachetului de lucru 2.2. și a fost efectuat în vederea formării membrilor proiectului în calitate de formatori prin urmarea programul de instruire.

Evaluarea finală a programului a fost efectuată de către toți membrii proiectului, în scopul îmbunătățirii acestuia și ajustarea în vederea livrării programului viitorilor formabili.
Pilotarea programului a durat aproape 5 luni de activități intensive, iar la finele fiecărui modul a fost prevăzută o perioadă de timp pentru realizarea, prezentarea și evaluarea lucrului individual în echipă, dar și prezenta abilitățile obținute în cadrul cursului. Reamintim că programul de formare „Leadership și Management” are 40 de ECTS, ori 1200 de ore, dintre care 298 de ore sunt de contact direct și 902 ore destinate lucrului individual.

Echipa Academiei de Studii Economice a fost reprezentată de Ala Cotelnic ,prof. univ., prim-prorector cu activitate didactică,  coordonator institutional, Solcan A., prof. univ., șef departament Management și Antreprenoriat, Dorogaia I., conf. univ. prodecan facultatea Business și Administrarea Afacerilor; Gaugaș T, lector universitar, vicedirector Școala Masterală de Excelență în Economie și Business.

Profesorii ASEM au format  echipe și au elaborat pentru evaluarea finală a programului de formare „Leadership și Management”  2 proiecte: ”Aplicarea modelului EFQM în instituțiile de învățământ superior” (studiu de caz: ASEM) prezentat de Ala Cotelnic și Irina Dorogaia, „Managementul calității serviciilor educaționale în activitatea de marketing a universității” prezentat de Angela Solcan și Tatiana Gaugaș.

În peroada 23-25 iunie au fost prezentate 11 proiecte, care au fost evaluate de către o comisia de evaluare, iar ulterior formabilii vor primi certificate ce atestă finalizarea cursului dat.

De asemenea, membrii proiectului au discutat pe conţinuturi în vederea îmbunătăţirii acestora pentru viitoarele formări.

Mai multe informații despre proiectul MHELM pot fi găsite pe pagina oficială https://mhelm.utm.md

BULETIN INFORMATIV NUMĂRUL 3 / IUNIE 2021

BULETIN INFORMATIV NUMĂRUL 2/ FEBRUARIE 2021

PROFESORII ASEM PARTICIPĂ LA PILOTAREA PROGRAMULUI “LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT“ ÎN CADRUL PROIECTULUI MHELM

PROFESORII ASEM PARTICIPĂ LA PILOTAREA PROGRAMULUI “LEADERSHIP ȘI MANAGEMENT“ ÎN CADRUL PROIECTULUI MHELM

                           

Pe 20 ianuarie 2021 a început pilotarea programului “Leadership si Management” realizat în cadrul proiectului Erasmus+ “Moldova Higher Education Leadership and Management (MHELM)”, finanțat de UE. Scopul pilotării este ca membrii proiectului să urmeze programul de instruire, atât ca formatori, cât și ca formabili. La finele pilotării se va face evaluarea programului de către toți membrii proiectului în scopul îmbunătățirii acestuia și ajustarea în vederea livrării programului viitorilor formabili.

Coordonatorul național al proiectului, dna dr.hab. prof. univ. Larisa BUGAIAN, , a deschis sesiunea de pilotare și a menționat că programul de instruire are 40 de ECTS (echivalent a 1200 de ore), din care 298 de ore sunt de contact direct, și 902 ore destinate lucrului individual. Pilotarea va dura până la sfârșitul lunii iunie și va include elaborarea și prezentarea lucrului individual realizat în echipă de către membrii proiectului pentru a obține abilitățile necesare în cadrul cursului. Despre importanța pilotării noului program de instruire în vederea perfecționării acestuia au vorbit  dr. David DAWSON, Universitatea din Gloucherstshire (Marea Britanie), și dr. Alice BUZDUGAN (ISOB, Germania).

            Pilotarea primului modul al programului “Leadership și Management în Instituțiile de Învățământ Superior”, este asigurat de echipa interuniversitară formată din dr. Angela NICULIȚĂ, conf. univ., USM (lider de Modul), dr. hab. Otilia DANDARA, prof.univ., USM, dr. Dionisie BOAGHIE, conf. univ., UASM, Tatiana Gaugaș, lector, ASEM şi dr. Tatiana Şova, conf. univ., USARB. 

            În perioada 20-22 ianuarie 2021 dr. hab. Otilia DANDARA, profesor, USM a început pilotarea primului modul cu prezentarea paradigmelor noi în sistemul învățământului superior, autonomiei universitare și rolului social al universităților.

 

Proiectul MHELM este implementat cu suportul financiar al UE prin programului ERASMUS+.

 

Mai multe informații despre MHELM pot fi găsite pe https://mhelm.utm.md/ și https://bri.ase.md/moldova-higher-education-leadership-and-management-mhelm/

UN NOU SEMINAR ON-LINE ÎN CADRUL PROIECTULUI MHELM

UN NOU SEMINAR ON-LINE ÎN CADRUL PROIECTULUI MHELM

                           

Pe data de 18.12.20,  în cadrul proiectului Erasmus+ “Leadershipul și Managementul în Învățământul Superior din Republica Moldova / MHELM a avut loc un seminar de instruire a participanților privind posibilitățile de utilizare a noilor instrumente digitale în procesul de predare-învățare.

Partenerii externi de la Universitatea Transilvania din Brașov, Prof.univ. Liliana Rogozea și Dr. Daniela Popa au prezentat aplicațiile și instrumentele digitale noi ce pot fi folosite cu succes în învățământul superior. În cadrul seminarului au fost exersate instrumentele www.miro.com, www.kahoot.it, www.sli.do, www.coogle.it, www.mentimeter.com, precum și aplicațiile google: sheets, slides, meet, jamboard, care sunt foarte utile în condițiile organizării instruirii on-line și permit implicarea mai activă a studenților, o interactivitate mai mare în cadrul procesului de predare, dar și posibilități noi de evaluare a cunoștințelor și abilităților. A fost un seminar foarte util și interactiv, participanții urmând să aplice aceste cunoștințe pentru exersarea și utilizarea acestor instrumente în viitor.

LANSAREA PROIECTULUI

UTM lansează un nou proiect Erasmus Plus: MHELM. Disponibil: https://utm.md/blog/2019/11/25/utm-lanseaza-un-nou-proiect-erasmus-plus-mhelm/

VIZITA DE STUDII LA UNIVERSITATEA GLOUCESTER

VIZITA DE STUDII LA UNIVERSITATEA GLOUCESTER

Reprezentanţi ai 6 instituţii de învăţământ superior din Republica Moldova (ASEM – Academia de Studii Economice a Moldovei; UTM – Universitatea Tehnică a Moldovei; USM – Universitatea de Stat din Moldova; USMF – Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”; USARB – Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți; US Cahul – Universitatea de Stat „B. P. Hasdeu” din Cahul; UASM – Universitatea Agrară de Stat din Moldova) și șefa Direcției politici în domeniul învățământului superior, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova, conf. univ., dr. Nadejda VELIȘCO au efectuat o vizită  de studiu la University of Gloucestershire, UK, în cadrul proiectului Erasmus+ de Consolidare a Capacităților în Învățământul Superior (CBHE) – „Moldova Higher Education Leadership and Management” (MHELM) în perioada 10-14 februarie 2020.

În cadrul vizitei au fost organizate mai multe întruniri cu reprezentanți ai Universității din Marea Britanie prin care aceștia au subliniat că la Universitatea din Gloucester programul Lidershipul și managementul învățământului superior se realizează deja de 9 ani. A fost prezentată structura acestui curs, modalitatea de organizare, au fost organizate sesiuni de întâlnire cu beneficiarii acestui program.  Diseminarea informației despre acest program, nou pentru Republica Moldova, precum și a celor mai bune practici din universitățile partenere ale UE în ceea ce privește proiectarea și livrarea programelor de dezvoltare profesională, trebuie să constituie un obiectiv permanent pentru a crește capacitatea de conducere și de gestionare a universităților din Republica Moldova.

Pe parcursul vizitei, reprezentanții Universităților din Moldova au discutat despre obiectivele, posibilele modalități de organizare și conținuturile viitorului program de instruire. Discuțiile au fost moderate de către Larisa Bugaian, coordonatorul național de proiect, David Dawson, coordonator din partea UoG și Philippa Ward, lector în Marketingul serviciilor la UoG.

ASEM a fost  reprezentată de o echipă constituită din rectorul, academician, prof. univ., dr. hab. Grigore BELOSTECINIC, prorector pentru activitatea didactică prof.univ. Ala COTELNIC și lector universitar, departamentul „Marketing și Logistică” Tatiana GAUGAȘ.
Proiectul MHELM este implementat cu suportul UE prin intermediul programului Erasmus+.

VIZITA DE STUDII LA UNIVERSITATEA TRANSILVANIA DIN BRAȘOV, ROMÂNIA

VIZITA DE STUDII LA UNIVERSITATEA TRANSILVANIA DIN BRAȘOV, ROMÂNIA

În perioada 17-21 februarie 2020, a avut loc vizita de studiu la Universitatea Transilvania din Brașov, România, în cadrul proiectului MHELM. La vizita de studiu au participat reprezentanții a șase instituții de învățământ superior din Moldova, precum și reprezentanți a Ministerului Educației, Culturii și Cercetarii. Din partea ASEM la vizita de studiu au participat Ala COTELNIC, prorector cu activitatea didactică, prof.univ., Irina DOROGAIA, prodecan facultatea Business și Administrarea Afacerilor, conf.univ. departamentul „Management” și Tatiana GAUGAȘ, lector universitar departamentul „Marketing și Logistică”.

În cadrul vizitei de studiu a fost prezentată experiența Universității Transilvania în domeniul leadershipului universitar. Întâlnirile cu actualul Rector, Ioan Vasile Abrudan,precum și cu ex rectorul universității, Ioan Vișa au fost utile și interesante, persoanele relatând despre implementarea leadershipului de la viziune spre realitate în baza experienței UTBv, rolul liderului în susținerea cercetării în universitate în baza bunele practice dezvoltate în cadrul proiectelor europene.

Alți vorbitori s-au referit la modelele de management și leadership educațional, dezvoltarea abilităților de marketing pentru persoanele cu poziții manageriale în sistemul educațional, modalitățile de dezvoltare a abilităților de leadership prin implicarea studenților în structurile de management, precum și prin dezvoltarea proiectelor comune cu mediul socio-economic, aspecte ale gestiunii reputației online și a Public Speaking.

Pe parcursul vizitei de studiu, reprezentanții universităților au lucrat asupra structurii finale a programului, asupra denumirii și conținutului modulelor, competențelor ce urmează a fi formate în cadrul fiecărui modul, distribuirea responsabilităților și stabilirea termenilor-limită de executare a activităților. Ca moderatori au fost Larisa Bugaian, coordonator național de proiect, David Dawson, coordonator UoG, Alex Krauss și Alice Buzdugan.

Proiectul MHELM este implementat cu suportul UE prin intermediul programului Erasmus+.

PROFESORII ASEM IMPLICAȚI ÎN TRAINING-URI ONLINE

PROFESORII ASEM IMPLICAȚI ÎN TRAINING-URI ONLINE

În ultimul deceniu, leadership-ul s-a conturat ca o componentă majoră a managementului, prezentând însă o specificitate și autonomie aparte. Leadership-ul are un impact major, deseori chiar decisiv asupra performanțelor organizațiilor. Prin urmare, este indispensabilă familiarizarea cu elementele fundamentale ale leadership-ului managerial și cunoașterea particularităților distinctive ale acestuia de către toți cei care exercită sau sunt antrenați în procesele manageriale în societăți comerciale, administrația publică, ministere, universități etc.

Indiscutabil, există oameni care s-au născut cu abilități de lider. Însă, vestea bună e că și persoanele ce nu dețin capacități de lider înnăscute le pot învăța, dacă dispun de instrumente corespunzătoare. De menționat că instrumentele de rigoare țin nemijlocit de contextul în care se învață.

Astfel, în perioada 18-22 mai 2020 o delegație, formată din cadre de conducere de la 6 universități din Republica Moldova, membri ai proiectului MHELM ( Lidershipul și managementul învățământului superior din Moldova) urma să efectueze o vizită de studiu la Institutul de Studii Sociale (ISOB) din Regensburg, Germania pentru a se familiariza cu metodele de formare a liderilor, utilizate în Universitatea sus-menționată. Dar, pandemia cauzată de COVID 19 și-a lăsat amprenta asupra planului de acțiuni prestabilite. Respectiv, sistarea deplasărilor a condiționat organizarea instruirii în format online.

ASEM a fost reprezentată  la aceste treninguri de către următorii membri ai staff-ului managerial-academic:

  • Cotelnic A., prof. univ., prim-prorector cu activitate didactică,  coordonator instituțional;
  • Solcan A., conf. univ., șef departament Management,
  • Dorogaia I., conf. univ. prodecan facultatea Business și Administrarea Afacerilor;
  • Gaugaș T, lector universitar, vicedirector Școala Masterală de Excelență în Economie și Business

Sesiunea de instruire a fost organizată de către ISOB, unul din partenerii europeni ai proiectului MHELM, la care au participat peste 40 persoane, reprezentanți ai universităților partenere moldovenești și europene ale proiectului MHELM. Tema abordată în cadrul treningurilor a fost „Elaborarea strategiei universitare în context regional: Bune practici ale cooperării dintre Universități – Business – Societate”.

În deschiderea seminarului profesorul universitar, dr. hab., Larisa BUGAIAN, a adus la cunoștință sumarul activităților realizate până în prezent în cadrul proiectului, la pachetul de lucru „Elaborarea programului de instruire HELM”. De asemenea, reprezentanții universităților partenere din Moldova: dr. Angela NICULIȚĂ (USM), dr. hab. Larisa Bugaian, dr. Irina DOROGAIA (ASEM) și Daniela POJAR (UTM) au prezentat structura modulelor elaborate pentru noul program.

În cadrul sesiunii Irina Dorogaia, conf. univ., dr., prodecan al facultății Business și Administrarea Afacerilor, a familiarizat prezența cu  structura modulului  și metodele de predare, preconizate spre implementare în cadrul noului program de studiu. Utilizarea diferitor abordări  și metodelor de predare este o necesitate imperioasă   pentru realizarea scopului principal al proiectului.  Membrii proiectului își propun să utilizeze un șir larg de tehnici, printre care: coaching, mentoring, brainstorming, organizarea meselor rotunde, metoda „World Cafe”.

Partenerii din Germania au invitat mai mulți actori ai mediului academic, care au prezentat experiența regiunii Bavaria în domeniul instruirii. Printre invitați se numără Nikolas DJUIK, directorul Centrului Academic Bavarez pentru Europa Centrală, de Est și Sud-Est (BAYHOST) din cadrul Universității din Regensburg; dr. Nicole LITZEL, specialistă în cadrul Departamentului de Dezvoltare Economică din cadrul Primăriei din Regensburg și prof. dr. Sean Patrick SASSMANNSHAUSEN, Facultatea de Administrare a Afacerii și Antreprenoriat, Universitatea din Regensburg.

Nikolas Djuik a făcut o prezentare a regiunii Bavaria și a sistemului educațional din zonă, referindu-se la misiunea, activitățile și serviciile oferite de BAYHOST. Dr. Nicole LITZEL a vorbit despre cum le-a reușit să creeze în regiune un ecosistem inovațional prin cooperarea dintre Municipalitate, Știință și Business. La rândul său, prof. dr. Sean Patrick SASSMANNSHAUSEN ne-a adus la cunoștință  experiența Universității de Științe Aplicate în crearea și gestionarea centrului de antreprenoriat. Toți interlocutorii au etalat necesitatea cooperării dintre mediului academic, mediul de afaceri și instituțiile administrării publice locale pentru a asigura dezvoltarea regională. Activitățile date au fost moderate de către dr. Alice BUZDUGAN (ISOB).

Pe parcursul săptămânii au fost abordate subiecte ce țin de pachetele de lucru ale proiectului, mai exact, elaborarea programului de instruire HELM și asigurarea calității în cadrul programului.

Dr. David DAWSON, Universitatea din Gloucherstshire, Alexander KRAUSS, ISOB și dr. Liliana ROGOZEA, Universitatea Transilvania din Brașov, și-au expus opinia și au propus un șir de  sugestii referitor la perfecționarea conținutului noului program, precum și în ceea ce privește metodele didactice ce ar putea fi utilizate. Dr. David DAWSON, în contextul discuțiilor, s-a referit la necesitatea mentoratului și coachingului în formarea managerilor, precum și la modalitățile de aplicare a acestora ca metode de instruire, iar Alexander KRAUSS  s-a axat pe principiile și practicele învățării active, metodele de predare ce ar permite combinarea teoriei și a practicii în învățământul superior.

Referitor la pachetul de lucru „Controlul Calității”, Dr. Paul Schober, Societatea pentru cercetări sociale și în educație, expert extern al proiectului MHELM, a accentuat importanța metodologiei de evaluare a calității proiectului, evidențiind aspectele-cheie de care ar trebui să țină cont echipa proiectului.

În scopul diseminării informației, se cere efectuarea unei sinteze a activităților realizate în proiect, analizarea impactului acestuia asupra învățământului superior și publicarea rezultatelor cercetării pe parcursul implementării proiectului.

La finele sesiunii de instruire a fost făcută sinteza săptămânii și s-au planificat activitățile ulterioare în proiect.